sobota, 12 sierpnia 2017

Kizia-Mizia walc - czyli koty muzycznie - nie mylić z kocią muzyką ;)




Szperanie w archiwach cyfrowych to kapitalna przygoda i możliwość poszerzenia wiedzy w różnych dziedzinach, kompletnie odległych od zamierzonego celu.
I tak kompletując materiały z interesującej mnie dziedziny, natrafiłam na koci wątek :)
A tam koty na pocztówkach, koty kabaretowe, koty w literaturze. No kot kotem pogania, a dla mnie prawie raj. 
Trwając w zachwycie, od kota do kota,  najchętniej przeczytałabym wszystko od razu, oczywiście z przerwą, bo przy okazji przerzuciłam się do innej kategorii, i już, już zaczynałam podczytywać kryminał autorstwa Urke Nachalnika...
Trochę oprzytomniałam, gdy spojrzałam na zegar, dochodziła północ i czas było się zbierać z tego cyfrowego raju. 
Dla żądnych intelektualnych przygód, wpadajcie na stronę serwisu Polona, i nie tylko tam, oczywiście. 
 A powyżej  strona tytułowa Kizia-Mizia walc: pour piano
Autor: Adam Karasiński
Rok 1910

Zachwyciłam się stroną tytułową, rysunek czarujący, nut nie pamiętam, słoń mi na ucho nadepnął w zamierzchłej przeszłości, ale dla bardziej uzdolnionych muzycznie załączam nuty - może ktoś znowu zagra koci walc?





Poniżej informacja o autorze:

Adam Józef Karasiński (ur. 1868 w Warszawie, zmarł 20 września 1920 w Warszawie) – polski kompozytor, skrzypek i pianista
 Nazywany był polskim królem walca. Do 1915 roku prowadził własną orkiestrę rozrywkową, z którą koncertował w Paryżu, Moskwie, Wiedniu i Budapeszcie.
W 1905 roku  Napisał Walc Francois.  Walc François powstał na przyjęciu towarzyskim muzyka Franciszka Brzezińskiego w 1905 roku jako utwór dedykowany gospodarzowi. Był pierwszym utworem w historii polskiej muzyki  rozrywkowej, który zdobył międzynarodową popularność.  Po śmierci kompozytora utwór został na nowo opracowany przez jego syna, Zygmunta Karasińskiego Słowa piosenki napisał Andrzej Włast, który zadedykował je Toli Mankiewiczównie. 
Napisał jedno z pierwszych polskich tang - Tango Messal dedykowane Lucynie Messal. Przypuszczalnie tango zostało wydane koło 1914 roku. Na okładce nut Tanga Messal jest zdjęcie Lucyny Messal z Józefem Redo w pozie "corte".28 października 1913 Lucyna Messal i Józef Redo w Teatrze Nowości tańczyli jako jedni z pierwszych w Polsce tango w operetce Targ na dziewczęta.
Został pochowany na Powązkach.
Źródło informacji o kompozytorze -  Wikipedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz